Szkolenie 

Dziecko w Równowadze

Terapeutyczny program dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD)

Pisanie terapeutyczne

“Życie jest cudem, a nauczyciel powinien być przygotowywany do bycia medium dla tego cudu.”

– Edward Blishen

agsdix-fas fa-user-graduate

Dla kogo?

Szkolenie dedykowane jest nauczycielom, pedagogom, logopedom, terapeutom pracującym z dziećmi z APD, terapeutom integracji sensorycznej, rehabilitantom z placówek integracyjnych oraz psychologom.

    agsdix-fas fa-graduation-cap

    Przebieg szkolenia

    Szkolenie realizowane jest w formie on-line, obejmując 25 godzin dydaktycznych.

    Składa się z części teoretycznej (8 godzin), części praktycznej (12 godzin) oraz egzaminu.

    Prowadzone jest w formie warsztatu on-line, opartego na materiale filmowym. Na koniec przeprowadzany jest egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, realizowany online.

    agsdix-fas fa-certificate

    Zaświadczenie

    Uczestnicy otrzymują Certyfikat – Providera programu Dziecko w równowadze – dla dzieci z deficytem Integracji CAPD.

    Uczestnik, w ramach posiadanych kwalifikacji zawodowych, uzyska możliwość wykorzystania w prowadzonej przez siebie pracy terapeutycznej testów oceniających funkcje ruchowe i ćwiczeń z programu – Dziecko w Równowadze.

    Ośrodek ASTO posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.

    Dokumenty i zaświadczenia naszego ośrodka: https://asto.edu.pl/dokumenty-do-pobrania/

    Dziecko w Równowadze

    Program autorski Renata Borowiecka i Izabela Gelleta

    Prezentowany podczas szkolenia program terapeutyczny oparty na integracji międzypółkulowej obejmującej stymulację systemów: propriocepcji, równowagi, koordynacji, słuchu i wzroku, korzystnie wpływa na proces edukacji dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD – Deficyt Integracji.

    Współdziałanie stymulowanych w programie zmysłów kształtuje kompetencje neurofizjologiczne dzieci niezbędne do prawidłowego rozwoju funkcji słuchowych, poznawczych, procesów uczenia się oraz komunikacji.

    Dziecko w równowadze - dziewczynka na desce
    Dziecko w równowadze - dziewczynka na równoważni
    Dziecko w równowadze - dziewczynka na trampolinie

    Integracja międzypółkulowa

    Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10, zakwalifikowano jako „inne zaburzenia percepcji słuchowej”, charakteryzując to zaburzenie jako trudności w zakresie identyfikacji, dyskryminacji, rozróżniania i przetwarzania informacji akustycznych w ośrodkowym układzie słuchowym. W ICD-11 w grupie „inne określone zaburzenia z upośledzeniem słuchu”. Według różnych źródeł, APD dotyczy 5–7% dzieci w wielu szkolnym. Literatura przedmiotu rekomenduje, aby w proces terapii dzieci z podtypem klinicznym APD tj. Deficytem Integracji włączyć aktywności ruchowe poprawiające komunikację międzypółkulową.

    Takie umiejętności jak: równowaga, koordynacja, przekraczanie środkowej linii ciała są szczególnie istotne dla poprawy funkcjonowania dzieci z APD w procesie edukacji. Podczas szkolenia przedstawiane są neurofizjologiczne podstawy – rola móżdżku i spoidła wielkiego mózgu w przetwarzaniu bodźców ruchowych, słuchowych i ich znaczenia dla kontroli procesów słuchowych i poznawczych.

    Program „Dziecko w Równowadze”: Terapia APD dla terapeutów i rodziców

    Program “Dziecko w Równowadze” przeznaczony jest dla tych, którzy stosując odpowiednie, wybrane elementy programu, chcą wzbogacić swoje oddziaływania terapeutyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD).

    • Terapeutom, którym scenariusze zajęć doskonalących komunikację międzypółkulową poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowo-słuchowe, będą przydatne do pracy indywidualnej z dzieckiem oraz do zajęć grupowych,
    • Rodzicom, którzy mogą otrzymać zestawy ćwiczeń (na każdy etap terapii) do wykorzystania w kontynuacji ćwiczeń również w domu.

    Rekomendacje programu dla dzieci z APD

    Program ćwiczeń rekomendowany jest:

    • dzieciom w wieku szkolnym z deficytem integracji zaburzeń przetwarzania słuchowego APD,
    • dzieciom w wieku przedszkolnym oraz tym, u których zaburzenia przetwarzania słuchowego są zaburzeniem współwystępującym.

    Zalety programu

    Praca programem “Dziecko w Równowadze” nie wymaga użycia skomplikowanego i drogiego sprzętu ani specjalnie przygotowanej sali ćwiczeń.

    Dodatkowym atutem jest możliwość prowadzenia terapii przy zastosowaniu specjalnie skomponowanej na potrzeby programu muzyki.

    Cele szkolenia

    • Wyposażenie uczestnika w praktyczne umiejętności pozwalające na samodzielną terapeutyczną pracę z dzieckiem wg programu „Dziecko w Równowadze”.
    • Poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy terapeutycznej w zaburzeniach przetwarzania słuchowego APD oraz specyficznych trudnościach w uczeniu się.

    Efekty uczenia się

    • prawidłowo definiuje zaburzenia przetwarzani słuchowego APD, zna przyczyny APD, symptomy, profile kliniczne oraz ich rolę w zaburzeniach rozwojowych;
    • zna proces diagnostyczny APD, zna testy behawioralne na podstawie, których wykonywana jest diagnoza APD,
    • prawidłowo analizuje problemy dziecka w aspekcie sensomotorycznym związane z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD,
    • potrafi przeprowadzić testy diagnozujące funkcjonowanie zmysłu równowagi, koordynacji,
    • definiuje strategie terapeutyczne, zna cele i założenia programu „Dziecko w Równowadze”
    • określa cele terapeutyczne, plan i możliwości wdrożenia terapii wg programu „Dziecko w Równowadze”,
    • dostosowuje terapię do indywidualnego profilu zaburzeń dziecka
    • potrafi prowadzić terapię ruchową – wspomagającą trening słuchowy APD, w oparciu o program „Dziecko w Równowadze”,
    • wspomaga dziecko w harmonijnym rozwoju psychoruchowym
    • WSPIERA rodziców w procesie terapeutycznym.

    Program szkolenia

    I. Ruch, koordynacja i równowaga

    1. Fundamentalna rola zmysłu równowagi:
      • wpływ układu przedsionkowego,
      • wpływ układu proprioceptywnego,
      • testy diagnozujące zmysł równowagi.
    2. Równowaga a trudności w uczeniu się:
      • dysleksja, dysgrafia.
    3. Wpływ treningu równowagi na percepcję:
      • wzrokową,
      • słuchową.
    4. Trening ćwiczeń równoważnych i koordynacyjnych:
      • maty, piłki, równoważnie, materace,
      • z przyborami i bez przyborów.
    5. Trening ruchu gałek ocznych na równoważni.
    6. Trening propriocepcji:
      • wyciszająca i organizująca stymulacja.
    7. Rola rytmu i właściwie dobranej muzyki w uczeniu się.

    II. Ruch, słuch, koordynacja i równowaga – harmonijna współpraca

    1. Charakterystyka zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD:
      • etiologia, symptomy,
      • definicja,
      • profile kliniczne dzieci z CAPD,
      • CAPD w zaburzeniach rozwojowych (dysleksja, ADHD, SLI, autyzm, zespół Aspergera).
    2. Przebieg procesu słyszenia w części obwodowej i ośrodkowej układu słuchowego.
    3. Diagnoza CAPD – prezentacja.
    4. Profil kliniczny CAPD – Deficytem integracji – wyzwaniem dla terapeuty SI:
      • charakterystyka trudności dziecka z deficytem Integracji CAPD,
      • rola terapeuty IS w procesie terapeutycznym.
    5. Postępowanie terapeutyczne:
      • w szkole – wskazówki dla nauczycieli,
      • w domu – wskazówki dla rodziców.
    6. Formy pomocy – na przykładzie specjalistycznych treningów słuchowych.

    III. Część praktyczna

    Specyfika oddziaływań wobec Dziecka z Deficytem Integracji CAPD w ramach terapii integracji sensorycznej:

    • ćwiczenia poprawiające transfer informacji między półkulami,
    • ćwiczenia orientacji w przestrzeni,
    • ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
    • ćwiczenia ruchowe połączone ze stymulacją wyższych funkcji słuchowych,
    • ćwiczenia równoważne.

    Informacje organizacyjne

    W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.

    agsdix-fas fa-money-bill-wave

    Koszt

    Moduł pierwszy: 1450 zł

    Cena szkolenia obejmuje:
    • materiały szkoleniowe udostępnione w formie elektronicznej,
    • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia zawierające opis efektów uczenia się,
    • dostęp do nagrania szkolenia przez 7 dni po zakończeniu szkolenia,
    agsdix-smt3-schedule

    Czas trwania

    Szkolenie trwa: 3 dni -(25 godzin dydaktycznych)

    Piątek 16:30 – 20:00
    Sobota 9:00 – 17:30
    Niedziela 9:00 – 13:30

    oraz 5 godzin pracy zdalnej uczestnika w ramach przygotowania do egzaminu z materiałami otrzymanymi od Wykładowców.

    agsdix-fas fa-user-clock
    agsdix-smt2-home

    Organizator

    ASTO Ośrodek Edukacyjny
    ul. Kościuszki 87/B1
    50-442 Wrocław

    Terminy szkoleń

    Terminy pozostałych szkoleń znajdziesz w terminarzu.