Program bazuje na uniwersalnych sekwencjach ćwiczeń, których systematyczne wykonywanie korzystnie wpływa na redukcję objawów dyspraksji i główne przyczyny występowania specyficznych trudności w nauce.
Program terapeutyczny dla dzieci z dyspraksją i specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Zaproponowany w szkoleniu terapeutyczny program wspomagania jest oparty na uniwersalnych sekwencjach ćwiczeń, których systematyczne wykonywanie korzystnie wpływa na redukcję objawów dyspraksji i główne przyczyny występowania specyficznych trudności w nauce, w szczególności na współdziałanie oraz integrację funkcji ruchowych i percepcyjnych.
Adekwatnie dobrane ćwiczenia wspierają u dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: wszechstronny rozwój percepcyjno-motoryczny; posturalną aktywność mięśniową; równowagę oraz koordynację psychoruchową; motorykę dużą i małą.
Dziecko z dyspraksją i specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Dyspraksja to neurorozwojowe zaburzenie, postrzegane jako ograniczenie umiejętności organizacji sensorycznej. Przejawia się trudnościami:
w planowaniu motorycznym oraz adekwatnej koordynacji ruchowej;
w wykonywaniu zadań sekwencyjnych;
z przetwarzaniem bodźców oraz z procesami adaptacji i generalizacji.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu określa się ogólnym pojęciem dysleksja rozwojowa (dysleksja – trudności w nauce czytania; dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni; dysgrafia – trudności w osiągnięciu odpowiedniego poziomu graficznego pisma).
Trudności te najczęściej ujawniają się, kiedy dziecko podejmuje naukę szkolną, a nauczyciele zauważają, że niektóre dzieci pomimo wielu wysiłków, nie potrafią opanować treści edukacyjnych, bądź opanowują je w sposób wybiórczy czy w niewielkim stopniu.
Dzieci mające ogólne trudności w nauce wymagają wsparcia w postaci dodatkowych zabiegów dydaktycznych, zindywidualizowanego podejścia w procesie edukacyjnym oraz dostosowania wymagań do ich możliwości psychofizycznych. Doskonałą formą wspomagania są tu również aktywności oparte na odpowiednio ukierunkowanych ćwiczeniach ruchowych oraz oddziaływaniach sensomotorycznych.
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestnika w praktyczne umiejętności pozwalające na samodzielną terapeutyczną pracę z dzieckiem wg programu DYS-KURS, a także poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy terapeutycznej w dyspraksji oraz specyficznych trudnościach w uczeniu się.
Efekty uczenia się
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestnika w praktyczne umiejętności pozwalające na samodzielną terapeutyczną pracę z dzieckiem wg programu DYS-KURS, a także poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy terapeutycznej w dyspraksji oraz specyficznych trudnościach w uczeniu się.
prawidłowo definiuje dyspraksję oraz specyficzne trudności w uczeniu się
prawidłowo analizuje problemy dziecka w aspekcie sensomotorycznym
definiuje strategie terapeutyczne, zna cele i założenia programu DYS-KURS
określa cele terapeutyczne, plan i możliwości wdrożenia terapii wg programu DYS-KURS
dostosowuje terapię do indywidualnego profilu zaburzeń dziecka
wspomaga dziecko w harmonijnym rozwoju psychoruchowym
organizuje i przeprowadza rozmowy z rodzicami dziecka
wpiera oraz motywuje rodziców do codziennej pracy z dziećmi
pedagogów oraz psychologów przedszkolnych i szkolnych
specjalistów pracujących z dziećmi z dysharmonią rozwojową
osób poszukujących technik pracy w przypadku dzieci z dyspraksją i specyficznymi trudnościami w uczeniu się
rodziców dzieci z dysharmonią rozwojową, dyspraksją i specyficznymi trudnościami w uczeniu się
fizjoterapeutów (również licencjatów) zainteresowanych tą tematyką
Plan szkolenia
Dzień 1
Dyspraksja w ujęciu neurorozwojowym i psychomotorycznym.
Charakterystyka specyficznych trudności w uczeniu się w aspekcie sensomotorycznym.
Dzień 2
Teoretyczne podstawy, zasady i sposoby oddziaływań terapeutycznych w programie DYS-KURS.
Prezentacja sekwencji ćwiczeń w praktyce.
Dzień 3
Prezentacja sekwencji ćwiczeń w praktyce.
Dobór sekwencji w odniesieniu do neurorozwojowego problemu dziecka. Wspomaganie rodzica w procesie terapeutycznym.
Analiza działań praktycznych.
Przebieg szkolenia
Szkolenie odbywa się w formie on-line i obejmuje 20 godzin dydaktycznych.
Składa się z:
części teoretycznej (8 godzin dydaktycznych)
części praktycznej (12 godzin dydaktycznych)
i prowadzone jest w formie warsztatu on-line, bazującego na materiale filmowym, który prezentuje poszczególne sekwencje ćwiczeń, będące składowymi elementami programu DYS-KURS.
Zaświadczenie
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia zawierające opis efektów uczenia się.
Ośrodek ASTO posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
materiały szkoleniowe – skrypt w formie elektronicznej, zawierający materiał teoretyczny i opis sekwencji ćwiczeń oraz dostęp do nagrań prezentacji i filmów instruktażowych (przez 7 dni po zakończeniu szkolenia);
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia zawierające opis efektów uczenia się.