Program Integracji Bilateralnej został tak opracowany, aby wspierać rozwój i integrację wszystkich zmysłów oraz stymulować połączenia neuronalne pomiędzy ruchem i funkcjami poznawczymi.
Dwustronna integracja motoryczna polega na zdolności do koordynowania obu stron ciała i rozwoju lateralizacji za pomocą równoczesnych i przeciwległych ruchów obu stron(…).
Bilateralna integracja to współpraca i koordynacja w czasie, kiedy jakiś określony ruch jest wykonywany przez jedną stronę ciała niezależnie od ruchów jego drugiej strony oraz zdolność koordynacji obydwu części ciała podczas wykonywania wielu sekwencji ruchów.
Obraz diagnostyczny zaburzeń integracji bilateralnej w znacznej części nakłada się na zaburzenia motoryczne odczytywane w diagnostyce integracji sensorycznej. Bilateralna integracja to koordynacja i współpraca obu stron ciała w działaniu (przodu i tyłu, prawej i lewej strony, góry i dołu).
Czynnościami wymagającymi takiej współpracy są np.: cięcie nożyczkami, łapanie piłki, szycie. Trudności w obustronnej koordynacji mogą wskazywać na trudności z przekraczaniem linii środkowej ciała.
Bilateralna nauka trwająca aż do wieku szkolnego, w znacznej części zależy od doświadczeń, które mogą zawierać błędne informacje, a te prowadzą do problemów w nauce takich jak niezrozumienie instrukcji, problemów w rozróżnianiu prawej i lewej strony, problemów z czytaniem, pisaniem, mówieniem, pamięcią.
Do kogo skierowany jest program Bilateralnej Integracji (BI)?
Jest to program zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Wiele osób, u których występują opóźnienia rozwoju, mają trudności w nauce lub odnoszą niepowodzenia, w tym dzieci z dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD. Ci prezentują często niedojrzałość w systemie motorycznym. Wówczas może ujawnić się słabe lub niesymetryczne napięcie mięśniowe, nieadekwatność, deficyty uwagi oraz słaba pamięć, słaba kontrola mięśni oka i upośledzenie funkcji wizualnych, słuchowych i percepcji. Opóźnienia w rozwoju motorycznym są nierozerwalnie związane z opóźnieniami w rozwoju poznawczym i społecznym.
często towarzyszą zaburzeniom posturalno-okoruchowym,
obniżona obustronna koordynacja (np. łapanie piłki),
trudności z rozróżnieniem stron prawa-lewa,
unikanie przekroczenia linii środkowej ciała (np. krążenia tułowia),
niewykształcona w pełni lateralizacja,
niskie umiejętności wykonywania ruchów sekwencyjnych (kopanie piłki w ruchu).
Program ćwiczeń ruchowych wzmacniających bilateralną integrację wg Sheila Dobie
Program ten opracowano jako sekwencje kolejnych układów ćwiczeń, które powinny być stosowane w określonej kolejności z uwzględnieniem postępów dziecka, aby maksymalnie wspierać jego rozwój i zdolności edukacyjne.
W czasie programu dziecko poznaje nie tylko swoje ciało i jego położenie w przestrzeni, ale również w wyniku treningu umie łączyć wykonywanie wielu czynności naraz.
Jeśli ćwiczenia są wprowadzane stopniowo i ostrożnie, to program dwustronnej integracji:
poprawia u dziecka świadomość ciała (schemat ciała w przestrzeni),
poprawa równowagi statycznej i dynamicznej,
lepsza kontrola postawy,
lepsza współpraca między półkulami,
poprawa współpracy ciała w obrębie góra – dół, lewo-prawo, przód-tył,
poprawa poczucia kierunku,
poprawa pamięci sekwencyjnej i planowania ruchu,
automatyzacja ruchu,
jest możliwa wielozadaniowość,
poprawa funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi, pamięci.
Mogą być dodatkowe korzyści takie jak wzrost pewności siebie, poczucie własnej wartości i motywacji.
Program ćwiczeń jest etapowy. Każdy element ćwiczeń jest łatwy do przeprowadzenia. Ćwiczenia zmieniamy, kiedy osiągniemy podniesienie poziomu sprawności fizycznej lub kiedy osiągnięty zostanie prawidłowy ruch każdego segmentu. W późniejszym czasie są dodawane wielozadaniowe elementy, które obejmują wizualne i słuchowe przetwarzanie.
Jest możliwe łączenie programu ćwiczeń integracji bilateralnej (obustronnej integracji) z innymi programami ruchowymi np. programem INPP lub programem integracji sensorycznej (SI).
Cechą charakterystyczną programu integracji bilateralnej jest hamowanie nieprawidłowych aktywności i wprowadzanie w ich miejsce prawidłowych wzorców ruchowych.
Diagnostyka
Podjęcie programu terapii integracji bilateralnej jest poprzedzone diagnostyką, w celu wykrycia problemów w rozwoju dziecka. Diagnoza powinna obejmować również takie obszary jak wyniki w nauce, sprawność fizyczną, rozwój, funkcje słuchowe i wzrokowe. Wyniki testów diagnostycznych dają pozycję startową dla rozpoczęcia ćwiczeń oraz dają możliwość oceny postępów (ewaluacja).
Oprócz standardowych dowodów zmian zachodzących podczas programu ćwiczeń są też dowody subiektywne np. obserwacja rodziców, nauczycieli, terapeutów, samych dzieci, co w sumie da całościowy obraz rzeczywistych zmian.
Dla kogo?
Nauczycieli wychowania przedszkolnego
Nauczycieli nauczania zintegrowanego
Pedagogów wspierających
Specjalistów terapii pedagogicznej
Nauczycieli wychowania fizycznego
Terapeutow integracji sensorycznej
Psychologów
Logopedów
Osób pracujących z dziećmi, które mają problemy z : zaburzeniami procesów integracji sensorycznej, nadpobudliwością psychoruchową i trudnościami szkolnymi
Uprawnienia po ukończeniu szkolenia
Program szkolny i program indywidualny to dwa, niezależne od siebie szkolenia o różnym przeznaczeniu.
Bilateralna Integracja -Program szkolny
Szkolenie trwa 16 godzin dydaktycznych i obejmuje:
wybrane ćwiczenia z programu terapeutycznego ułożone w konkretny program, przeznaczony do pracy z grupą przez okres roku szkolnego, przedszkolnego,
uczestnik dostaje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, które uprawnia do pracy z grupą dzieci (uczestnik nie jest terapeutą BI),
wybrane elementy diagnozy dostosowane do możliwości i czasu w placówce szkolnej, przedszkolnej,
nie ma prawa posługiwać się logo BI.
Bilateralna Integracja -Program indywidualny
Szkolenie można zrealizować bez udziału w programie szkolnym.
Szkolenie trwa 36 godzin dydaktycznych. Zakres szkolenia obejmuje:
naukę bardzo dużej ilości ćwiczeń (około 400) pozwalających na indywidualne podejście do pacjenta przez terapeutę,
zdobycie umiejętności pracy indywidualnie oraz grupowo,
zdobycie umiejętności z zakresu samodzielnego układania programu terapii w oparciu o wskazówki ze szkolenia,
możliwość uczestniczenia (po roku) w dwudniowej superwizji, która jest dalszym etapem szkolenia i daje możliwość poznania jeszcze większej ilości ćwiczeń oraz zapoznania się z najnowszymi badaniami i wiadomościami na tematy związane z bilateralną integracją (np. na temat mózgu) – szczegółowe informację o superwizji u prowadzących.
prawo do wykonywania pełnej diagnozy i pisania raportów z oceny procesów ruchowych przez uczestnika szkolenia,
uczestnik dostaje zaświadczenie i zostaje terapeutą BI,
ma prawo posługiwać się logo BI,
możliwość dalszego rozwoju, np. zdobycie tytułu Trenera Programu Szkolnego (Trener ma uprawnienia do prowadzenia szkolenia – Program Szkolny) lub ukończenie BMT (programu przeznaczonego do pracy w ramach wychowania fizycznego),
każda osoba która jest certyfikowanym terapeutą ma prawo być zamieszczona na stronie Akademii Bilateralnej Integracji,
każda osoba która jest certyfikowanym terapeutą i jest z województwa Dolnośląskiego może znależć się na stronie ASTO Certyfikowani Terapeuci Bilateralnej Integracji.
Opis szkolenia opracowany na podstawie materiałów szkoleniowych: „Program ćwiczeń bilateralnej integracji bramą do sukcesu. Program ćwiczeń ruchowych wzmacniających Bilateralną Integrację wg Sheila Dobie”. Szkoleniowiec Andy Dalziell. Organizator i tłumaczenie materiałów w Polsce Katarzyna Rychetsky 2012 CWR Dobry Start.
Tytuł Terapeuty Bilateralnej Integracji
Ukończenie szkolenia Bilateralna Integracja – program indywidualny jest równoznaczne z nadaniem tytułu Terapeuty Bilateralnej Integracji.
Informacje organizacyjne
Czas trwania - Program Szkolny
Szkolenie trwa 2 dni (16 godzin dydaktycznych)
Online / Stacjonarnie
Sobota 9:00 – 16:00 Niedziela 9:00 – 13:30
Czas trwania - Program Indywidualny
Szkolenie trwa 4 dni (36 godzin dydaktycznych)
Szkolenie Online / Stacjonarnie
Dzień 1: 17:00 – 21:00 / on-line
Dzień 2: 9:00 – 17:00 / stacjonarnie
Dzień 3: 9:00 – 17:00 / stacjonarnie
3 godziny pracy własnej Uczestnika w ramach przygotowania do egzaminu
Dzień 4: 17:00 – 21:00 / on-line
Szkolenie w całości online:
22 sierpnia 2024 17:00 - 21:00
23 sierpnia 2024 15:00 - 21:00
24 sierpnia 2024 9:00 - 16:00
3 godziny pracy własnej Uczestnika w ramach przygotowania do egzaminu
25 sierpnia 2024 9:00 - 14:00
Cennik
Bilateralna Integracja - Program szkolny: 700 zł
Bilateralna Integracja - Program indywidualny: 2 800 zł