“Życie jest cudem, a nauczyciel powinien być przygotowywany do bycia medium dla tego cudu.”
– Edward Blishen
Dla kogo?
Szkolenie dedykowane jest nauczycielom, pedagogom, logopedom, terapeutom pracującym z dziećmi z APD, terapeutom integracji sensorycznej, rehabilitantom z placówek integracyjnych oraz psychologom.
Przebieg szkolenia
Szkolenie realizowane jest w formie on-line, obejmując 25 godzin dydaktycznych.
Składa się z części teoretycznej (8 godzin), części praktycznej (12 godzin) oraz egzaminu.
Prowadzone jest w formie warsztatu on-line, opartego na materiale filmowym. Na koniec przeprowadzany jest egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, realizowany online.
Zaświadczenie
Uczestnicy otrzymują Certyfikat – Providera programu Dziecko w równowadze – dla dzieci z deficytem Integracji CAPD.
Uczestnik, w ramach posiadanych kwalifikacji zawodowych, uzyska możliwość wykorzystania w prowadzonej przez siebie pracy terapeutycznej testów oceniających funkcje ruchowe i ćwiczeń z programu – Dziecko w Równowadze.
Ośrodek ASTO posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Dokumenty i zaświadczenia naszego ośrodka: https://asto.edu.pl/dokumenty-do-pobrania/
Dziecko w Równowadze
Program autorski Renata Borowiecka i Izabela Gelleta
Prezentowany podczas szkolenia program terapeutyczny oparty na integracji międzypółkulowej obejmującej stymulację systemów: propriocepcji, równowagi, koordynacji, słuchu i wzroku, korzystnie wpływa na proces edukacji dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD – Deficyt Integracji.
Współdziałanie stymulowanych w programie zmysłów kształtuje kompetencje neurofizjologiczne dzieci niezbędne do prawidłowego rozwoju funkcji słuchowych, poznawczych, procesów uczenia się oraz komunikacji.
Integracja międzypółkulowa
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10, zakwalifikowano jako „inne zaburzenia percepcji słuchowej”, charakteryzując to zaburzenie jako trudności w zakresie identyfikacji, dyskryminacji, rozróżniania i przetwarzania informacji akustycznych w ośrodkowym układzie słuchowym. W ICD-11 w grupie „inne określone zaburzenia z upośledzeniem słuchu”. Według różnych źródeł, APD dotyczy 5–7% dzieci w wielu szkolnym. Literatura przedmiotu rekomenduje, aby w proces terapii dzieci z podtypem klinicznym APD tj. Deficytem Integracji włączyć aktywności ruchowe poprawiające komunikację międzypółkulową.
Takie umiejętności jak: równowaga, koordynacja, przekraczanie środkowej linii ciała są szczególnie istotne dla poprawy funkcjonowania dzieci z APD w procesie edukacji. Podczas szkolenia przedstawiane są neurofizjologiczne podstawy – rola móżdżku i spoidła wielkiego mózgu w przetwarzaniu bodźców ruchowych, słuchowych i ich znaczenia dla kontroli procesów słuchowych i poznawczych.
Program „Dziecko w Równowadze”: Terapia APD dla terapeutów i rodziców
Program “Dziecko w Równowadze” przeznaczony jest dla tych, którzy stosując odpowiednie, wybrane elementy programu, chcą wzbogacić swoje oddziaływania terapeutyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD).
- Terapeutom, którym scenariusze zajęć doskonalących komunikację międzypółkulową poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowo-słuchowe, będą przydatne do pracy indywidualnej z dzieckiem oraz do zajęć grupowych,
- Rodzicom, którzy mogą otrzymać zestawy ćwiczeń (na każdy etap terapii) do wykorzystania w kontynuacji ćwiczeń również w domu.
Rekomendacje programu dla dzieci z APD
Program ćwiczeń rekomendowany jest:
- dzieciom w wieku szkolnym z deficytem integracji zaburzeń przetwarzania słuchowego APD,
- dzieciom w wieku przedszkolnym oraz tym, u których zaburzenia przetwarzania słuchowego są zaburzeniem współwystępującym.
Zalety programu
Praca programem “Dziecko w Równowadze” nie wymaga użycia skomplikowanego i drogiego sprzętu ani specjalnie przygotowanej sali ćwiczeń.
Dodatkowym atutem jest możliwość prowadzenia terapii przy zastosowaniu specjalnie skomponowanej na potrzeby programu muzyki.
Cele szkolenia
- Wyposażenie uczestnika w praktyczne umiejętności pozwalające na samodzielną terapeutyczną pracę z dzieckiem wg programu „Dziecko w Równowadze”.
- Poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy terapeutycznej w zaburzeniach przetwarzania słuchowego APD oraz specyficznych trudnościach w uczeniu się.
Efekty uczenia się
- prawidłowo definiuje zaburzenia przetwarzani słuchowego APD, zna przyczyny APD, symptomy, profile kliniczne oraz ich rolę w zaburzeniach rozwojowych;
- zna proces diagnostyczny APD, zna testy behawioralne na podstawie, których wykonywana jest diagnoza APD,
- prawidłowo analizuje problemy dziecka w aspekcie sensomotorycznym związane z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD,
- potrafi przeprowadzić testy diagnozujące funkcjonowanie zmysłu równowagi, koordynacji,
- definiuje strategie terapeutyczne, zna cele i założenia programu „Dziecko w Równowadze”
- określa cele terapeutyczne, plan i możliwości wdrożenia terapii wg programu „Dziecko w Równowadze”,
- dostosowuje terapię do indywidualnego profilu zaburzeń dziecka
- potrafi prowadzić terapię ruchową – wspomagającą trening słuchowy APD, w oparciu o program „Dziecko w Równowadze”,
- wspomaga dziecko w harmonijnym rozwoju psychoruchowym
- WSPIERA rodziców w procesie terapeutycznym.
Program szkolenia
I. Ruch, koordynacja i równowaga
- Fundamentalna rola zmysłu równowagi:
- wpływ układu przedsionkowego,
- wpływ układu proprioceptywnego,
- testy diagnozujące zmysł równowagi.
- Równowaga a trudności w uczeniu się:
- dysleksja, dysgrafia.
- Wpływ treningu równowagi na percepcję:
- wzrokową,
- słuchową.
- Trening ćwiczeń równoważnych i koordynacyjnych:
- maty, piłki, równoważnie, materace,
- z przyborami i bez przyborów.
- Trening ruchu gałek ocznych na równoważni.
- Trening propriocepcji:
- wyciszająca i organizująca stymulacja.
- Rola rytmu i właściwie dobranej muzyki w uczeniu się.
II. Ruch, słuch, koordynacja i równowaga – harmonijna współpraca
- Charakterystyka zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD:
- etiologia, symptomy,
- definicja,
- profile kliniczne dzieci z CAPD,
- CAPD w zaburzeniach rozwojowych (dysleksja, ADHD, SLI, autyzm, zespół Aspergera).
- Przebieg procesu słyszenia w części obwodowej i ośrodkowej układu słuchowego.
- Diagnoza CAPD – prezentacja.
- Profil kliniczny CAPD – Deficytem integracji – wyzwaniem dla terapeuty SI:
- charakterystyka trudności dziecka z deficytem Integracji CAPD,
- rola terapeuty IS w procesie terapeutycznym.
- Postępowanie terapeutyczne:
- w szkole – wskazówki dla nauczycieli,
- w domu – wskazówki dla rodziców.
- Formy pomocy – na przykładzie specjalistycznych treningów słuchowych.
III. Część praktyczna
Specyfika oddziaływań wobec Dziecka z Deficytem Integracji CAPD w ramach terapii integracji sensorycznej:
- ćwiczenia poprawiające transfer informacji między półkulami,
- ćwiczenia orientacji w przestrzeni,
- ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
- ćwiczenia ruchowe połączone ze stymulacją wyższych funkcji słuchowych,
- ćwiczenia równoważne.
Informacje organizacyjne
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Koszt
Moduł pierwszy: 2 200 zł
Cena szkolenia obejmuje:
- materiały szkoleniowe udostępnione w formie elektronicznej,
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia zawierające opis efektów uczenia się,
- dostęp do nagrania szkolenia przez 7 dni po zakończeniu szkolenia,
Czas trwania
Szkolenie trwa: 3 dni -(25 godzin dydaktycznych)
Piątek 16:30 – 20:00
Sobota 9:00 – 17:30
Niedziela 9:00 – 13:30
oraz 5 godzin pracy zdalnej uczestnika w ramach przygotowania do egzaminu z materiałami otrzymanymi od Wykładowców.
Prowadząca
Organizator
ASTO Ośrodek Edukacyjny
ul. Kościuszki 87/B1
50-442 Wrocław
Terminy szkoleń
Terminy pozostałych szkoleń znajdziesz w terminarzu.