„Nic tak silnie nie stymuluje rozwoju mózgu, jak kreatywne zajmowanie się wszelkimi rodzajami sztuki. Dzieci powinny możliwie dużo tańczyć, śpiewać, lepić, rysować, malować i przede wszystkim bawić się ze sobą.”
– Dr Marzena Żylińska
Terapeuta Anna Czapla
Wizyty umawiamy telefonicznie: +48 530 578 639.
Więcej o terapeucie: Anna Czapla
Czym jest terapia ręki?
Terapia ręki ma na celu usprawnianie pracy rąk i ich czynności manualnych (tzw. motoryki małej).
Terapia skupia się na ćwiczeniach rozwijających ogólną sprawność ruchową dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem usprawniania w obszarze rąk. Podczas terapii dbamy o rozwój ruchów precyzyjnych oraz stymulację czucia głębokiego i powierzchniowego.
Kiedy Twoje dziecko potrzebuje terapii ręki?
- gdy ma obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe (czy pisząc lub malując robi dziury w kartce?),
- ma słabą kontrolę posturalną (potyka się potyka, przewraca),
- ma trudności w koordynacji bilateralnej i ustaleniu wzorców lateralizacji,
- ma nieprawidłowości w funkcjonowaniu narządu wzroku i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- ma nadwrażliwości lub podwrażliwości dotykowe, słuchowe, wzrokowe,
- niechętnie wykonuje prace plastyczne, ma kłopot z cięciem nożyczkami,
- ma nieprawidłowy chwyt pisarski,
- ma trudności samoobsługowe,
- ma problemy z koncentracją,
- ma opóźniony rozwój mowy.
Jaki jest cel prowadzonej terapii?
- poprawienie precyzyjnych ruchów dłoni (mała motoryka),
- wspomaganie czucia głębokiego oraz powierzchniowego,
- pomoc w nauce pisania,
- poprawa czynności samoobsługowych,
- wspomaganie umiejętności szkolnych, zabawy,
- wspieranie rozwoju mowy,
- wspomaganie stabilizacji napięcia mięśniowego.
Dlaczego skupiamy się również na motoryce dużej?
(ogólnej sprawności ruchowej)
Rozwój dziecka będzie stymulowany prawidłowo, tylko jeśli będziemy pamiętać, że bezwzględnie, na pierwszym miejscu jest motoryka duża, a dopiero później motoryka mała.
Wyjaśnienie jest logiczne – nie można wymagać od dziecka pisania, sznurowania butów, jeśli dziecko nie jest w stanie złapać piłki lub przejść po narysowanej ścieżce – od ogółu do szczegółu.
Co tak właściwie „ma ręka do gadania”?
Rozwój mowy to proces złożony z wielu czynników. Jednym z nich jest motoryka mała, która zaburzona uniemożliwia prawidłowy rozwój artykulatorów, a więc mowy.
Stymulacja dłoni pobudza w mózgu ośrodek odpowiedzialny za funkcje percepcyjne i motoryczne dłoni, co pośrednio wpływa na aktywizację ruchowego ośrodka mowy, dodatkowo oba te ośrodki położone są bardzo blisko siebie, dlatego pracując ręką bezpośrednio wpływa się na rozwój mowy dziecka.
Pamiętaj! Zmysł dotyku jest wykorzystywany do wspierania rozwoju mowy (dostarczanie dużej ilości bodźców zmysłowych).
Najwięcej receptorów dotykowych znajduje się na opuszkach palców, w skórze warg i na czubku języka, dlatego poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców dotykowych stymuluje się mowę .
Rodzicu pamiętaj!
To ręce scalają funkcjonowanie człowieka od pierwszych dni życia!
(wzrok, słuch, dotyk, czynności samoobsługowe, nauka, zabawa, komunikacja)