„Życie nie jest problemem do rozwiązania, tylko rzeczywistością do doświadczenia.”
– Søren Kierkegaard
Zaburzenia u Twojego dziecka
Zaburzenia integracji
Jak stwierdzić, czy u Twojego dziecka występują zaburzenia integracji sensorycznej i zaburzenia integracji odruchów?
Trudności
Twoje dziecko doświadcza różnych trudności w domu, żłobku, przedszkolu, szkole i nie wiesz, jak mu pomóc?
"Wyrośnie z tego"
Nie wiesz, czy to są zaburzenia, z którymi warto udać się do terapeuty, czy „wyrośnie z tego”?
Ważne informacje
Wypełnienie poniższego kwestionariusza i udzielenie odpowiedzi na zawarte w nim pytania może pomóc w podjęciu decyzji o konieczności wykonania oceny/ diagnozy przez terapeutę.
Lista objawów/zachowań ma jedynie charakter informacyjny. Nie służy do diagnozy i/lub wydawania opinii na temat stanu dziecka.
Decyzje związane z diagnozą oraz zaleceniami do terapii należą do specjalisty.
Spróbuj ocenić
U wielu dzieci występują czasem jeden lub więcej objawów z listy. Nie zawsze oznacza to istnienie zaburzeń integracji sensorycznej oraz integracji odruchów wymagających terapii.
Spróbuj ocenić, czy zaznaczone w kwestionariuszu odpowiedzi twierdzące, dotyczące Twojego dziecka, w sposób istotny wpływają na jego zachowanie, funkcjonowanie wśród rówieśników, w domu, spędzanie wolnego czasu, rozwijanie zainteresowań, talentów, naukę szkolną, a także na funkcjonowanie całej Waszej rodziny.
Kto doświadcza zaburzeń?
Zaburzeń integracji sensorycznej i integracji odruchów doświadczają osoby neurotypowe i osoby z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, między innymi: autyzmem, zespołem Aspergera, mózgowym porażeniem dziecięcym, wadami genetycznymi.
Pobierz arkusz diagnostyczny
Poniższy arkusz jest dostępny do pobrania w formatach .docx oraz .pdf.
Pytania z arkusza diagnostycznego
Czy dziecko:
- Nadmiernie naciska ołówek (długopis) przy pisaniu, rysowaniu, kolorowaniu?
- Nieprawidłowo trzyma narzędzie do pisania, brak chwytu pęsetowego?
- Ma kłopoty z motoryką precyzyjną, manipulowaniem małymi i dużymi przedmiotami?
- Ma kłopoty z komunikacją, opóźniony rozwój mowy?
- Ma problemy z koncentracją?
- Ma trudności z podskakiwaniem i skakaniem?
- Ma trudności z chodzeniem i bieganiem?
- Ma trudność z ustaniem na jednej nodze?
- Jąka się, ma wady wymowy, niewyraźną mowę?
- Rusza ustami, gdy pisze, rysuje, manipuluje rękami?
- Obgryza paznokcie, ołówki, zagryza np. kołnierzyk?
- Ma słabą pamięć, trudności z powtórzeniem wyuczonej informacji?
- Ma trudności z opanowaniem gramatyki i ortografii?
- Ma brzydkie pismo, trudności z wypowiadaniem myśli pisemnie?
- Ma trudności z uwagą słuchową (skupieniem się i słuchaniem, gdy inni mówią)?
- Ma zaburzoną pracę mięśni kończyn dolnych, zniekształcone chodzenie, chodzi na zewnętrznych lub wewnętrznych krawędziach stopy, ma tendencję do chodzenia na palcach?
- Późno (lub wcale) pełzało i późno chodziło?
- Późno przewracało się na brzuch i plecy?
- Reakcję strachu na dotyk?
- Brak tolerancji na nagłe, niespodziewane zdarzenia, dźwięki, ostre światło itp.?
- Alergie i obniżona odporność?
- Niechęć do zmian i niespodzianek – małe zdolności przystosowawcze?
- Trudności w przetwarzaniu nagłych bodźców ruchowych, np. w chwytaniu niespodziewanie rzuconej piłki?
- Upadając nie zabezpiecza się przez wyciągnięcie rąk?
- Ma słabe napięcie mięśniowe, garbi się w czasie siedzenia, siada w „w”?
- Podciąga nogi pod siebie siedząc na krześle, kładzie się przy pisaniu (dotyczy starszych dzieci)?
- Nie raczkowało, posuwało się „chodem niedźwiedzim”, przesuwało na pupie?
- Ma trudności z nauczeniem się pływać, trudniej pływa mu się z głową nad wodą, łatwiej
z głową pod wodą? - Ma nadwrażliwą okolicę lędźwiową- nie lubi pasków, ubrań uciskających talię?
- Ma trudności ze spokojnym siedzeniem i skupieniem uwagi, potrzebę bycia w ciągłym ruchu?
- Było ułożone pośladkowo do porodu?
- Nieuzasadnione, podwyższone poczucie lęku aż po fobie?
- Trudności ze spontanicznym przywoływaniem faktów z pamięci i wypowiadaniem znanych informacji?
- Niechęc do sportów, biegania itp.?
- Kłopoty z orientacją w przestrzeni i słyszeniem?
- Tendencje do kładzenia się na stole i podpierania łokciami przy czytaniu lub wyciąganie się w krześle z ugiętymi nogami w kolanach?
- Jest kapryśne w kwestii materiałów, z jakich wykonane są jego ubrania?
- Nie lubi golfów, obcisłych ubrań, woli luźne ubrania?
- Nie lubi mycia twarzy, zębów, czesania, obcinania włosów, paznokci, kąpieli?
- Potyka się i upada częściej niż jego rówieśnicy, często ma siniaki i zadrapania?
- Wchodzi po schodach dostawiając nogi do siebie na każdym stopniu (powyżej 3. roku życia)?
- Ruchy dziecka są niezgrabne, zbyt zamaszyste?
- Długo uczy się jazdy na rowerze lub w ogóle nie może się nauczyć?
- Ma słabe wyczucie odległości, staje za blisko innych ludzi czy przedmiotów, wpada na innych i na przedmioty?
- Nie lubi nowych aktywności ruchowych i ma trudności w uczeniu się ich?
- Ma chorobę lokomocyjną?
- Myli się wykonując polecenia słowne?
- Potrzebuje powtarzania poleceń, wskazówek?
- Myli podobne dźwiękowo słowa?
- Zatyka uszy na niektóre dźwięki?
- Odwraca litery, sylaby, słowa?
- Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki?