Jak dobrze wiadomo dźwięk ma ogromny wpływ na materię nieorganiczną. Za pomocą dźwięku możemy formować geometryczne wzory na piasku oraz je niszczyć. Jak dalece silniejszy musi być więc wpływ tej siły na drgające, żywe substancje naszych ciał?
Twórcą metody jest dr Kjeld Johansen – duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją (www.dyslexia-lab.dk). W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.
Aby rozpocząć pracę metodą Johannes IAStrzeba spełnić następujące warunki :
mieć wykształcenie wyższe związane z pedagogiką, psychologią, medycyną,
pomyślnie ukończyć szkolenie – kurs metody Johansen IAS,
zakupić audiometr o określonych parametrach (na szkolenie nie jest potrzebny).
uzyskać wpis do rejestru terapeutów JIAS,
przestrzegać międzynarodowych standardów prowadzenia treningu.
Zalety metody Johansena
Zaletami metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena są:
dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, ponieważ wykonuje się ją w domu dziecka,
odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem,
prowadząc terapię stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.
Indywidualny Program Stymulacji Słuchowej nagrany na płyty CD przeznaczony jest do odtwarzania w domu lub szkole.
Diagnoza
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej, w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki.
Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.
Popularność metody Johansena
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych – Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.
Zastosowanie i przeznaczenie terapii
Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych.
Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie.
To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi, konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. W klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny.
Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również
zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
czytanie,
rozumienie mowy,
artykulację,
komunikację,
samoocenę,
harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
utrzymanie równowagi,
koordynację ruchów,
motorykę.
Dla kogo?
Logopedzi
Neurologopedzi
Psycholodzy
Nauczyciele
Pedagodzy
Oligofrenopedagodzy
Fizjoterapeuci
Lekarze
Plan szkolenia
Dzień 1 – online
Wprowadzenie:
ogólne omówienie znanych terapii słuchu.
Johansen (IAS) w szczególności – półkule mózgu – specyficzna stymulacja słuchu.
Podstawowe informacje o kształcie programu terapeutycznego i wyborze muzyki:
studium przypadku – dziecko w wieku przedszkolnym,
teoria /neuronalna plastyczność/.
Podstawy teoretyczne stymulacji półkul mózgowych.
Lateralizacja
podstawy teoretyczne.
Dzień 2 – online
Lateralizacja
ćwiczenia praktyczne.
Podstawy teoretyczne:
rozwój słuchu i przetwarzania słuchowego,
studium przypadku – dziecko w wieku szkolnym,
rozwój i zakłócenia przetwarzania słuchowego.
Demo: Co to jest audiogram i jak go się robi?
Spotkanie z przedstawicielami producentów audiometrów.
Dzień 3 – online
Ćwiczenia praktyczne z badania audiometrycznego:
badanie audiometryczne,
test dychotyczny.
Teoria stymulacji słuchu za pomocą muzyki:
związek między muzyką a mową,
studium przypadku z audiogramem.
Podstawy teoretyczne JIAS i opis badań.
Dzień 4– online
Praktyczne zastosowanie Johansen IAS.
Jak zaplanować program terapii, sprzęt i inna pomoc jaką Państwo możecie otrzymać.
Tytuł providera IAS
Po ukończeniu szkolenia zostaje się certyfikowanym Providerem IAS.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Ośrodek ASTO posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Informacje organizacyjne
Czas trwania
Szkolenie trwa 4 dni (40 godzin dydaktycznych, w tym 8 godzin pracy własnej uczestnika w ramach przygotowania do egzaminu)