Artykuły

Opis Profili Rozwojowych i metody diagnostyczne

Spis treści

Dlaczego tak ważne jest, aby monitorować rozwój dziecka przy pomocy profilu rozwojowego?

1. Ponieważ wg badań, przeprowadzonych w Polsce, szybka pomoc terapeutyczna udzielona dzieciom mającym trudności w jakiejkolwiek sferze rozwoju w 1 r.ż., pozwala aż 87% dzieci wyrównać deficyty rozwojowe!

2. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała, że metoda stosowana do oceny rozwoju psycho-ruchowego dzieci powinna stanowić element systemu profilaktyki.

3. Profil rozwojowy pozwala nie tylko na ocenę słabych, ale także i mocnych stron dziecka, dzięki czemu możemy zaplanować terapię dostosowaną do indywidualnych potrzeb
i możliwości dzieci.

4. Planowanie i prowadzenie terapii, bez znajomości najbliższej sfery rozwoju dziecka (czyli tego, co dziecko jest prawdopodobnie w stanie osiągnąć w wyniku terapii w przeciągu najbliższych miesięcy), bez dokładnej wiedzy na temat jego trudności i umiejętności, jest działaniem „po omacku”, więc uniemożliwia prowadzenie sensownej terapii.

5. Na podstawie profili rozwojowych lekarze i specjaliści różnych dziedzin, są w stanie ocenić, czy dziecko wymaga pogłębionej diagnostyki i w związku z tym mogą skierować je na specjalistyczne badania.

Jakimi testami/narzędziami możemy zbadać i ocenić rozwój dziecka?

Są różne narzędzia do diagnozy na rynku polskim, dedykowane dzieciom w różnym wieku, ważne jednak, by było to narzędzie standaryzowane. Najważniejsze, najczęściej stosowane i wystandaryzowane narzędzia do oceny całościowego rozwoju dziecka to:

  1. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (w skrócie: MFDR).
  2. Profil Psychoedukacyjny prof. Erica Schoplera (w skrócie: PEP-R).
  3. Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego (w skrócie: KORP).

Czym różnią się metody diagnozy dzieci i dla kogo są przeznaczone?

Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa (MFDR)

Monachijska Funkcjonalna Diagnoza Rozwojowa (MFDR) jest standaryzowaną metodą stworzoną przez prof. T. Hellbrügge z Centrum Dziecięcego i Instytutu Pediatrii Społecznej i Medycyny Młodzieżowej Uniwersytetu w Monachium. Jest to metoda diagnostyczna do oceny rozwoju psycho-ruchowego małych dzieci (od 1 m.ż. do 6 r.ż).

Składa się z trzech części, pierwsza przeznaczona dla dzieci do 1 r.ż. Ocenia ona 8 najważniejszych funkcji psychomotorycznych, czyli: raczkowanie, siadanie, chodzenie, chwytanie, percepcję, rozumienie i nadawanie mowy, umiejętności społeczne.

Część druga obejmuje dzieci od 2 do 3 r. ż. i ocenia 7 funkcji rozwoju: motorykę dużą i małą, procesy poznawcze, rozumienie i nadawanie mowy, umiejętności społeczne oraz samodzielność.

Natomiast część trzecia przeznaczona jest dla dzieci od 3 do 6 r.ż. i jest kontynuacją testów dla dzieci w pierwszym roku życia i w wieku 2-3 lat.

Profil Psychoedukacyjny prof. Erica Schoplera (PEP-R)

Profil Psychoedukacyjny prof. Erica Schoplera (PEP-R) jest standaryzowaną diagnozą funkcjonalną, która powstała w Akademii Medycznej Uniwesytetu Pólnocnej Karoliny pod kierunkiem prof. E. Schoplera. Jest to narzędzie, którego celem jest diagnoza i ocena funkcjonowania dzieci z zaburzeniami komunikacji (m.in. dzieci ze spektrum autyzmu, z Zespołem Downa, opóźnionym rozwojem mowy i innymi trudnościami rozwojowymi).

Metoda ta umożliwia opracowanie procesu terapii, który uwzględnia strefę najbliższego rozwoju dziecka.

Przeznaczona jest dla dzieci od 6 m.ż. do 7 r.ż., ale może być stosowana nawet u dzieci do 12 r.ż., jeśli istnieje podejrzenie, że rozwojowo funkcjonują poniżej wieku biologicznego. PEP-R ocenia następujące funkcje: naśladownictwo, nawiązywanie kontaktów, reakcje emocjonalne, reakcję na bodźce, percepcję, motorykę dużą i małą, koordynację wzrokowo-ruchową, czynności poznawcze oraz komunikację (czyli rozumienie i nadawanie mowy).

Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego dziecka (KORP)

Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego dziecka (KORP) jest to najnowsze narzędzie standaryzowane na dzieciach polskich. Przeznaczone jest do oceny rozwoju psychoruchowego dziecka od 1 m.ż. aż do prawie 10 r.ż. (do 9 r.ż. i 11 m.ż.).

KORP jest narzędziem oceniającym poziom rozwoju dziecka w każdej ze sfer oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego.

Sfery rozwoju pozwalają na ocenę następujących umiejętności: rozwoju ruchowego (czyli motoryki dużej), motoryki małej i lateralizacji, spostrzegania wzrokowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej, komunikowania się i mowy, emocji i relacji społecznych, funkcji behawioralnych oraz umiejętności przedszkolnych i szkolnych.

Dodatkową zaletą tego narzędzia jest fakt, że diagnoza dziecka pogłębiona jest o szczegółowy wywiad z opiekunem.

Więcej wiedzy

Sprawdź inne ciekawe artykuły

Integracja Odruchów – Badania Naukowe

Autor: Witold Pilecki, Svetlana Masgutova i inni
Opublikowano: 2020-09-02
Badania naukowe metody MNRI “Wpływ rehabilitacji metodą integracji odruchów neurosensorycznych według Masgutowej u dzieci z porażeniem mózgowym na wyniki badania wywołanych potencjałów słuchowych.” W li...

Odruch skrzyżowanego zgięcia-wyprostu nogi

Autor: Bernadetta Lis
Opublikowano: 2021-03-02
Odruch skrzyżowanego zgięcia-wyprostu nogi Kształtowanie schematu tego odruchu wpływa na sprawność pełzania, chodzenia, biegania. Odruch jest odpowiedzialny za prawidłowe utrzymanie postawy ciała w ruchu. Odruch ...
Newsletter

Chcesz otrzymywać ciekawe artykuły oraz informacje o turnusach i szkoleniach?

Maile wysyłamy zazwyczaj raz w tygodniu, w środę. W każdej chwili możesz się wypisać klikając w link dostepny we wszystkich wysyłanych newsletterach.
Ośrodek Terapeutyczny
ASTO Ośrodek Terapeutyczny
ul. Kościuszki 89/ B3
50-442 Wrocław
Ośrodek Edukacyjny
ASTO Ośrodek Edukacyjny
ul. Kościuszki 87/ B1
50-442 Wrocław
Obserwuj nas
Każdy z nas jest Aniołem. Aniołem, który ma tylko jedno skrzydło. Aby wzbić się w powietrze musimy mocno złapać się za ręce…
Zapisy

Umów się na diagnozę lub terapię

Zapisy prowadzimy telefonicznie i mailowo.