„Dla dobra Twojego i dziecka, weź szmatkę, płyn i pozwól dziecku poczuć mydlane bańki na rączkach (… ) Przynieś trochę błota, piasku, nasion, muszelek, patyków (…)”
– Carla Hannaford
Dla kogo?
- pedagodzy, oligofrenopedagodzy, nauczyciele, logopedzi, psychologowie, fizjoterapeuci
- terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat
- rodzice i opiekunowie pragnący na co dzień pomagać swoim podopiecznym
Etapy szkolenia
Szkolenie trwa 3 dni (25 godzin dydaktycznych – 19 godzin zegarowych).
Zaświadczenie
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Ośrodek ASTO posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
TIARIS® Terapia i arteterapia ręki z elementami terapii stopy
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy i narzędzi wspomagających specjalistów pracujących nad doskonaleniem sprawności motorycznej, manualnej i grafomotorycznej dzieci.
Podczas szkolenia pokazujemy w sposób interdyscyplinarny rozwój motoryki manualnej w kontekście rozwoju psychomotorycznego dziecka.
Terapia ręki rozumiana jest zwykle jako praca nad usprawnianiem motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Terapia ręki to również praca z receptorami skóry i dostarczanie różnorodnych wrażeń dotykowych, rozwijających funkcje tych receptorów, dzięki czemu ręka i mózg rozpoznają: kształty, faktury i struktury dotykanych przedmiotów. Terapia ręki to także praca nad rozwojem komunikacji i rozwojem poznawczym.
„Narządem, który mocno stymuluje rozwój mózgu są ręce, ponieważ mają one stosunkowo dużą reprezentację w korze mózgowej”. Marzena Żylińska
Główny atut szkolenia
Głównym atutem szkolenia jest pokazanie skutecznych sposobów oceny funkcjonowania motoryki u dziecka oraz przestawienie sposobów korekcji i usprawniania, które oparte są na aktualnej wiedzy i najnowszych metodach terapeutycznych oraz są ciekawym połączeniem stymulacji terapeutycznych i arteterapeutycznych.
Techniki stosowane podczas szkolenia
Techniki terapii i arteterapii ręki i stopy stosowane podczas szkolenia:
- motoryka duża a zabawy plastyczne,
- stymulacja sensomotoryczna ręki i stopy poprzez działania plastyczne,
- zabawy motoryczne ręki i stopy,
- techniki teatralne w pracy z taśmami anatomicznymi ręki,
- techniki teatralne (teatr dziur) a odruchy ręki,
- materiały naturalne w pracy z ręką i stopą,
- materiały spożywcze w pracy z ręką i stopą,
- techniki lalkowe w pracy z ręką,
- wykorzystanie technik dramowych w pracy z ręką i stopą,
- techniki arteterapeutyczne w stymulacji receptorów ręki,
- różne oddziaływania struktur i faktur plastycznych na receptory ręki i stopy.
Program szkolenia
Szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna
- Jak funkcje ręki i stopy zależą od kontroli postawy i napięcia mięśniowego całego ciała:
- główne taśmy anatomiczne zarządzające ręką i stopą.
- Jak mózg widzi rękę – mózgowa reprezentacja rąk.
- Omówienie podstawowych strategii rozwoju ruchowego dziecka:
- zależność rozwoju ruchowego i psychicznego,
- miejsce motoryki małej i dużej w strategiach rozwoju.
- Wpływ dojrzewania i integracji odruchów na rozwój motoryki małej i dużej rąk:
- rozwój manualny dziecka w pierwszych sześciu latach życia.
- Dlaczego czujemy dotyk – receptory rąk.
- Zmysł propriocepcji:
- rola zmysłu propriocepcji w rozwoju dziecka,
- rola zmysłu propriocepcji w zarządzaniu motoryką małą i dużą,
- propriocepcja a schemat ciała,
- rola zmysłu propriocepcji w terapii ręki i stopy.
- Zależność rozwoju manualnego i rozwoju mowy.
- Prawidłowa budowa stopy.
- Wpływ dojrzewania i integracji odruchów na prawidłowe funkcjonowanie stopy i posturę ciała.
Część praktyczna
- Ocena funkcji motorycznych ręki na podstawie faz rozwoju odruchu chwytnego.
- Ocena prawidłowego ukształtowania stopy.
- Praca ze schematem ciała i propriocepcją – proprioceptywna technika masażu wpływającego na schemat ciała, napięcie mięśniowe, kontrolę posturalną.
- Praca z motoryką dużą i średnia rąk.
- Praca z motoryką małą z wykorzystaniem funkcji propriocepcji, rękawiczek arteterapeutycznych i innych technik stymulujących sprawność manualną dłoni.
- Techniki pracy z receptorami rąk oraz arteterapeutyczne techniki pracy z receptorami rąk.
- Techniki pracy z receptorami stóp oraz arteterapeutyczne techniki pracy z ze stopą.
- Techniki pracy z nieprawidłowo ukształtowaną stopą.
- Zabawy wspierające rozwój motoryki małej i dużej.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik ma umiejętności:
- wykonania diagnozy funkcjonalnej motoryki małej,
- konstruowania programu terapeutycznego dla dzieci z trudnościami grafomotorycznymi, trudnościami w zarządzaniu ciałem i motoryką dużą, nieprawidłowo ukształtowaną stopą, zaburzeniami przetwarzania bodźców dotykowych w obrębie ręki i stopy,
- używania technik terapeutycznych i arteterapeutycznych poznanych podczas szkolenia,
- przeprowadzenia zabaw i ćwiczeń indywidualnych i grupowych wspierających rozwój motoryki dużej, średniej i małej,
- pracy w interdyscyplinarnym zespole terapeutycznym.
Możliwości po ukończeniu szkolenia
Ukończenie szkolenia pozwala pracować z dziećmi z różnego rodzaju wyzwaniami rozwojowymi, w szczególności z zaburzeniami motoryki dużej, średniej i małej, zaburzeniami integracji sensorycznej i integracji odruchów, nieprawidłowym napięciem mięśniowym, autyzmem, zespołem Aspergera, mózgowym porażeniem dziecięcym.
Informacje organizacyjne
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Koszt
Szkolenie kosztuje: 1250 zł
Czas trwania
Szkolenie trwa 3 dni (25 godzin dydaktycznych).
Piątek 12:00 – 17:00
Sobota 9:00 – 17:00
Niedziela 9:00 – 15:00
Prowadzący
Organizator
ASTO Ośrodek Edukacyjny
ul. Kościuszki 87/B1
50-442 Wrocław
Terminy szkoleń
Terminy pozostałych szkoleń znajdziesz w terminarzu.
Nie znaleziono żadnych wyników
Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.