Program autorski Renata Borowiecka i Izabela Gelleta
Prezentowany podczas szkolenia program terapeutyczny oparty na integracji międzypółkulowej obejmującej stymulację systemów: propriocepcji, równowagi, koordynacji, słuchu i wzroku, korzystnie wpływa na proces edukacji dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD – Deficyt Integracji.
Współdziałanie stymulowanych w programie zmysłów kształtuje kompetencje neurofizjologiczne dzieci niezbędne do prawidłowego rozwoju funkcji słuchowych, poznawczych, procesów uczenia się oraz komunikacji.
Integracja międzypółkulowa
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10, zakwalifikowano jako „inne zaburzenia percepcji słuchowej”, charakteryzując to zaburzenie jako trudności w zakresie identyfikacji, dyskryminacji, rozróżniania i przetwarzania informacji akustycznych w ośrodkowym układzie słuchowym. W ICD-11 w grupie „inne określone zaburzenia z upośledzeniem słuchu”. Według różnych źródeł, APD dotyczy 5–7% dzieci w wielu szkolnym. Literatura przedmiotu rekomenduje, aby w proces terapii dzieci z podtypem klinicznym APD tj. Deficytem Integracji włączyć aktywności ruchowe poprawiające komunikację międzypółkulową.
Takie umiejętności jak: równowaga, koordynacja, przekraczanie środkowej linii ciała
równowaga,
koordynacja,
przekraczanie środkowej linii ciała
są szczególnie istotne dla poprawy funkcjonowania dzieci z APD w procesie edukacji.
Podczas szkolenia przedstawiane są neurofizjologiczne podstawy – rola móżdżku i spoidła wielkiego mózgu w przetwarzaniu bodźców ruchowych, słuchowych i ich znaczenia dla kontroli procesów słuchowych i poznawczych.
Program „Dziecko w Równowadze”: Terapia APD dla terapeutów i rodziców
Program “Dziecko w Równowadze” przeznaczony jest dla tych, którzy stosując odpowiednie, wybrane elementy programu, chcą wzbogacić swoje oddziaływania terapeutyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD).
Terapeutom, którym scenariusze zajęć doskonalących komunikację międzypółkulową poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowo-słuchowe, będą przydatne do pracy indywidualnej z dzieckiem oraz do zajęć grupowych,
Rodzicom, którzy mogą otrzymać zestawy ćwiczeń (na każdy etap terapii) do wykorzystania w kontynuacji ćwiczeń również w domu.
Rekomendacje programu dla dzieci z APD
Program ćwiczeń rekomendowany jest:
dzieciom w wieku szkolnym z deficytem integracji zaburzeń przetwarzania słuchowego APD,
dzieciom w wieku przedszkolnym oraz tym, u których zaburzenia przetwarzania słuchowego są zaburzeniem współwystępującym.
Zalety programu
Praca programem “Dziecko w Równowadze” nie wymaga użycia skomplikowanego i drogiego sprzętu ani specjalnie przygotowanej sali ćwiczeń.
Dodatkowym atutem jest możliwość prowadzenia terapii przy zastosowaniu specjalnie skomponowanej na potrzeby programu muzyki.
Cele szkolenia
Wyposażenie uczestnika w praktyczne umiejętności pozwalające na samodzielną terapeutyczną pracę z dzieckiem wg programu „Dziecko w Równowadze”.
Poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy terapeutycznej w zaburzeniach przetwarzania słuchowego APD oraz specyficznych trudnościach w uczeniu się.
Efekty uczenia się
prawidłowo definiuje zaburzenia przetwarzani słuchowego APD, zna przyczyny APD, symptomy, profile kliniczne oraz ich rolę w zaburzeniach rozwojowych;
zna proces diagnostyczny APD, zna testy behawioralne na podstawie, których wykonywana jest diagnoza APD,
prawidłowo analizuje problemy dziecka w aspekcie sensomotorycznym związane z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD,
charakterystyka trudności dziecka z deficytem Integracji CAPD,
rola terapeuty IS w procesie terapeutycznym.
Postępowanie terapeutyczne:
w szkole – wskazówki dla nauczycieli,
w domu – wskazówki dla rodziców.
Formy pomocy – na przykładzie specjalistycznych treningów słuchowych.
Dzień 3
Część praktyczna
Specyfika oddziaływań wobec Dziecka z Deficytem Integracji CAPD w ramach terapii integracji sensorycznej:
ćwiczenia poprawiające transfer informacji między półkulami,
ćwiczenia orientacji w przestrzeni,
ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
ćwiczenia ruchowe połączone ze stymulacją wyższych funkcji słuchowych,
ćwiczenia równoważne.
Przebieg szkolenia
Szkolenie realizowane jest w formie on-line, obejmując 25 godzin dydaktycznych.
Składa się z:
części teoretycznej (8 godzin dydaktycznych)
części praktycznej (12 godzin dydaktycznych)
egzaminu
Prowadzone jest w formie warsztatu on-line, opartego na materiale filmowym. Na koniec przeprowadzany jest egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, realizowany online.
Certyfikat
Uczestnicy otrzymują Certyfikat – Providera programu Dziecko w równowadze – dla dzieci z deficytem Integracji CAPD.
Uczestnik, w ramach posiadanych kwalifikacji zawodowych, uzyska możliwość wykorzystania w prowadzonej przez siebie pracy terapeutycznej testów oceniających funkcje ruchowe i ćwiczeń z programu – Dziecko w Równowadze.