SzkoleniE | Kurs

Dziecko w Równowadze

Terapeutyczny program dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD)

Bernadetta lis i uczestnicy podczas szkolenia mnri® terapia neurotaktylna
Życie jest cudem, a nauczyciel powinien być przygotowywany do bycia medium dla tego cudu.
– Edward Blishen

Spis treści

O szkoleniu

Program autorski Renata Borowiecka i Izabela Gelleta
Prezentowany podczas szkolenia program terapeutyczny oparty na integracji międzypółkulowej obejmującej stymulację systemów: propriocepcji, równowagi, koordynacji, słuchu i wzroku, korzystnie wpływa na proces edukacji dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD – Deficyt Integracji.
Współdziałanie stymulowanych w programie zmysłów kształtuje kompetencje neurofizjologiczne dzieci niezbędne do prawidłowego rozwoju funkcji słuchowych, poznawczych, procesów uczenia się oraz komunikacji.

Integracja międzypółkulowa

Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10, zakwalifikowano jako „inne zaburzenia percepcji słuchowej”, charakteryzując to zaburzenie jako trudności w zakresie identyfikacji, dyskryminacji, rozróżniania i przetwarzania informacji akustycznych w ośrodkowym układzie słuchowym. W ICD-11 w grupie „inne określone zaburzenia z upośledzeniem słuchu”. Według różnych źródeł, APD dotyczy 5–7% dzieci w wielu szkolnym. Literatura przedmiotu rekomenduje, aby w proces terapii dzieci z podtypem klinicznym APD tj. Deficytem Integracji włączyć aktywności ruchowe poprawiające komunikację międzypółkulową.
Takie umiejętności jak: równowaga, koordynacja, przekraczanie środkowej linii ciała
  • równowaga,
  • koordynacja,
  • przekraczanie środkowej linii ciała
są szczególnie istotne dla poprawy funkcjonowania dzieci z APD w procesie edukacji.
Podczas szkolenia przedstawiane są neurofizjologiczne podstawy – rola móżdżku i spoidła wielkiego mózgu w przetwarzaniu bodźców ruchowych, słuchowych i ich znaczenia dla kontroli procesów słuchowych i poznawczych.

Program „Dziecko w Równowadze”: Terapia APD dla terapeutów i rodziców

Program “Dziecko w Równowadze” przeznaczony jest dla tych, którzy stosując odpowiednie, wybrane elementy programu, chcą wzbogacić swoje oddziaływania terapeutyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD).
  • Terapeutom, którym scenariusze zajęć doskonalących komunikację międzypółkulową poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowo-słuchowe, będą przydatne do pracy indywidualnej z dzieckiem oraz do zajęć grupowych,
  • Rodzicom, którzy mogą otrzymać zestawy ćwiczeń (na każdy etap terapii) do wykorzystania w kontynuacji ćwiczeń również w domu.

Rekomendacje programu dla dzieci z APD

Program ćwiczeń rekomendowany jest:
  • dzieciom w wieku szkolnym z deficytem integracji zaburzeń przetwarzania słuchowego APD,
  • dzieciom w wieku przedszkolnym oraz tym, u których zaburzenia przetwarzania słuchowego są zaburzeniem współwystępującym.

Zalety programu

Praca programem “Dziecko w Równowadze” nie wymaga użycia skomplikowanego i drogiego sprzętu ani specjalnie przygotowanej sali ćwiczeń.
Dodatkowym atutem jest możliwość prowadzenia terapii przy zastosowaniu specjalnie skomponowanej na potrzeby programu muzyki.

Cele szkolenia

  • Wyposażenie uczestnika w praktyczne umiejętności pozwalające na samodzielną terapeutyczną pracę z dzieckiem wg programu „Dziecko w Równowadze”.
  • Poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy terapeutycznej w zaburzeniach przetwarzania słuchowego APD oraz specyficznych trudnościach w uczeniu się.

Efekty uczenia się

  • prawidłowo definiuje zaburzenia przetwarzani słuchowego APD, zna przyczyny APD, symptomy, profile kliniczne oraz ich rolę w zaburzeniach rozwojowych;
  • zna proces diagnostyczny APD, zna testy behawioralne na podstawie, których wykonywana jest diagnoza APD,
  • prawidłowo analizuje problemy dziecka w aspekcie sensomotorycznym związane z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD,
  • potrafi przeprowadzić testy diagnozujące funkcjonowanie zmysłu równowagi, koordynacji,
  • definiuje strategie terapeutyczne, zna cele i założenia programu „Dziecko w Równowadze”
  • określa cele terapeutyczne, plan i możliwości wdrożenia terapii wg programu „Dziecko w Równowadze”,
  • dostosowuje terapię do indywidualnego profilu zaburzeń dziecka
  • potrafi prowadzić terapię ruchową – wspomagającą trening słuchowy APD, w oparciu o program „Dziecko w Równowadze”,
  • wspomaga dziecko w harmonijnym rozwoju psychoruchowym
  • WSPIERA rodziców w procesie terapeutycznym.

Dla kogo?

Szkolenie dedykowane jest:
  • Nauczycielom
  • Pedagogom
  • Logopedom
  • Terapeutom pracującym z dziećmi z APD
  • Terapeutom integracji sensorycznej
  • Rehabilitantom z placówek integracyjnych
  • Psychologom

Plan szkolenia

Dzień 1
Ruch, koordynacja i równowaga
  1. Fundamentalna rola zmysłu równowagi:
    • wpływ układu przedsionkowego,
    • wpływ układu proprioceptywnego,
    • testy diagnozujące zmysł równowagi.
  2. Równowaga a trudności w uczeniu się:
    • dysleksja, dysgrafia.
  3. Wpływ treningu równowagi na percepcję:
    • wzrokową,
    • słuchową.
  4. Trening ćwiczeń równoważnych i koordynacyjnych:
    • maty, piłki, równoważnie, materace,
    • z przyborami i bez przyborów.
  5. Trening ruchu gałek ocznych na równoważni.
  6. Trening propriocepcji:
    • wyciszająca i organizująca stymulacja.
  7. Rola rytmu i właściwie dobranej muzyki w uczeniu się.
Dzień 2
Ruch, słuch, koordynacja i równowaga – harmonijna współpraca
  1. Charakterystyka zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD:
    • etiologia, symptomy,
    • definicja,
    • profile kliniczne dzieci z CAPD,
    • CAPD w zaburzeniach rozwojowych (dysleksja, ADHD, SLI, autyzm, zespół Aspergera).
  2. Przebieg procesu słyszenia w części obwodowej i ośrodkowej układu słuchowego.
  3. Diagnoza CAPD – prezentacja.
  4. Profil kliniczny CAPD – Deficytem integracji – wyzwaniem dla terapeuty SI:
    • charakterystyka trudności dziecka z deficytem Integracji CAPD,
    • rola terapeuty IS w procesie terapeutycznym.
  5. Postępowanie terapeutyczne:
    • w szkole – wskazówki dla nauczycieli,
    • w domu – wskazówki dla rodziców.
  6. Formy pomocy – na przykładzie specjalistycznych treningów słuchowych.
Dzień 3
Część praktyczna
Specyfika oddziaływań wobec Dziecka z Deficytem Integracji CAPD w ramach terapii integracji sensorycznej:
  • ćwiczenia poprawiające transfer informacji między półkulami,
  • ćwiczenia orientacji w przestrzeni,
  • ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
  • ćwiczenia ruchowe połączone ze stymulacją wyższych funkcji słuchowych,
  • ćwiczenia równoważne.

Przebieg szkolenia

Szkolenie realizowane jest w formie on-line, obejmując 25 godzin dydaktycznych.
Składa się z:
  • części teoretycznej (8 godzin dydaktycznych)
  • części praktycznej (12 godzin dydaktycznych)
  • egzaminu
Prowadzone jest w formie warsztatu on-line, opartego na materiale filmowym. Na koniec przeprowadzany jest egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, realizowany online.

Certyfikat

Uczestnicy otrzymują Certyfikat – Providera programu Dziecko w równowadze – dla dzieci z deficytem Integracji CAPD.
Uczestnik, w ramach posiadanych kwalifikacji zawodowych, uzyska możliwość wykorzystania w prowadzonej przez siebie pracy terapeutycznej testów oceniających funkcje ruchowe i ćwiczeń z programu – Dziecko w Równowadze.

Informacje organizacyjne

Czas trwania

  • Szkolenie trwa: 3 dni (25 godzin dydaktycznych)
  • Piątek: 16:30 – 20:00
    Sobota: 9:00 – 17:30
    Niedziela: 9:00 – 13:30
oraz 5 godzin pracy zdalnej uczestnika w ramach przygotowania do egzaminu z materiałami otrzymanymi od Wykładowców.

Cennik

  • Moduł pierwszy: 1450 zł
Cena szkolenia obejmuje:
  • materiały szkoleniowe udostępnione w formie elektronicznej
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia zawierające opis efektów uczenia się
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 7 dni po zakończeniu szkolenia

Certyfikowani instruktorzy

Organizator

  • ASTO Ośrodek Edukacyjny
    ul. Kościuszki 87/B1
    50-442 Wrocław

Kontakt

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Zapisz się już dzisiaj

Nadchodzące szkolenia

Dziękujemy, że rozwijasz swoje umiejętności! Wierzymy, że to dobre nie tylko dla Ciebie, ale także dla mnóstwa osób, którym będziesz pomagać.
Dziecko w Równowadze
Online
  • od: 26 września 2025
  • do: 28 września 2025
  • Renata Borowiecka i Izabela Gelleta
Newsletter

Chcesz otrzymywać ciekawe artykuły oraz informacje o turnusach i szkoleniach?

Maile wysyłamy zazwyczaj raz w tygodniu, w środę. W każdej chwili możesz się wypisać klikając w link dostepny we wszystkich wysyłanych newsletterach.
Ośrodek Terapeutyczny
ASTO Ośrodek Terapeutyczny
ul. Kościuszki 89/ B3
50-442 Wrocław
Ośrodek Edukacyjny
ASTO Ośrodek Edukacyjny
ul. Kościuszki 87/ B1
50-442 Wrocław
Obserwuj nas
Każdy z nas jest Aniołem. Aniołem, który ma tylko jedno skrzydło. Aby wzbić się w powietrze musimy mocno złapać się za ręce…
Zapisy

Umów się na diagnozę lub terapię

Zapisy prowadzimy telefonicznie i mailowo.