Wspieranie funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci
Chcesz wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym poprzez zabawy i ćwiczenia psychomotoryczne?
Dowiedz się jak procesy poznawcze, świadomość własnego ciała i neuroprzekaźniki wpływają na uczenie się i zachowanie dziecka, oraz jak wykorzystać te wiedzę w praktyce.
Szkolenie oparte jest na wspomaganiu rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych poprzez zabawy i ćwiczenia psychomotoryczne, które wspierają u dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: wszechstronny rozwój percepcyjno-motoryczny; koordynację psychoruchową; motorykę dużą oraz małą i przygotowują do procesu edukacji szkolnej.
Rola procesów poznawczych w rozwoju dziecka
Procesy poznawcze służą do tworzenia i modyfikowania wiedzy o otoczeniu, kształtującej zachowanie, służą poznawaniu otoczenia. W rozwoju prawidłowym do drugiego roku życia dziecko, dzięki aktywnościom sensomotorycznym, poprzez zorganizowane, systematyczne, uporządkowane działania psychoruchowe, odpowiednio wspierane przez środowisko, pojmuje sens tego, co robi, uczy się i wykorzystuje w działaniu inwencję własną.
Znaczenie aktywności psychoruchowych dla procesów uczenia się
Każda aktywność celowa jest ważna dla rozwoju, a pożądane efekty uzyskuje się poprzez zadania aktywizujące wszystkie obszary mózgu. Fundamentem jest tu świadomość własnego ciała oraz jego granic, umiejętność poruszania ciałem w przestrzeni oraz planowania ruchu, w określonym celu. Adekwatnie dostosowane do wieku rozwojowego dziecka zabawy i ćwiczenia psychoruchowe aktywizują rozwój pamięci proceduralnej, a także powodują wydzielanie istotnego dla procesów uczenia się neuroprzekaźnika, jakim jest dopamina, która poza poczuciem zadowolenia i przyjemności, przyspiesza uczenie się i redukuje stres.
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestnika w praktyczne umiejętności pozwalające na kształtowanie i rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy edukacyjnej i terapeutycznej.
Efekty uczenia się
prawidłowo definiuje aspekty rozwoju psychomotorycznego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
prawidłowo definiuje aspekty rozwojowe związane z funkcjami percepcyjno-motorycznymi;
prawidłowo analizuje problemy dziecka w aspekcie psychomotorycznym i percepcyjnym;
definiuje strategie terapeutyczne, zna cele i założenia pracy w zakresie stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych;
wspomaga dziecko w harmonijnym rozwoju psychoruchowym;
organizuje i przeprowadza rozmowy z rodzicami dziecka, wspiera oraz motywuje rodziców do codziennych zabaw z dziećmi.
pedagogów oraz psychologów przedszkolnych i wczesnoszkolnych
specjalistów pracujących z dziećmi z dysharmonią rozwojową
osób poszukujących technik pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
fizjoterapeutów (również licencjatów) zainteresowanych tą tematyką
Program szkolenia
Szkolenie odbywa się w formie stacjonarnej. Obejmuje 16 godzin dydaktycznych.
Składa się z części teoretycznej (6 godzin dydaktycznych) oraz części praktycznej (10 godzin dydaktycznych) i prowadzone jest w formie warsztatu, bazującego na prezentacji zabaw i ćwiczeń psychomotorycznych.
Dzień 1
Charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w zakresie psychomotoryki:
wyznaczniki i kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka do 2 roku życia;
ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata;
ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-7 lat.
Charakterystyka zagadnień obejmujących funkcje percepcyjno-motoryczne.
Dzień 2
Podstawowe zasady stymulacji rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych oparte na zabawach i ćwiczeniach psychomotorycznych w ujęciu teoretycznym - specyfika oraz czynniki determinujące skuteczność procesu terapeutycznego.
Sposoby i formy stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych w aspekcie praktycznym - prezentacja zabaw i ćwiczeń.
Analiza działań praktycznych.
Zaświadczenie
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia zawierające opis efektów uczenia się.
Ośrodek ASTO posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Informacje organizacyjne
Czas trwania
Szkolenie trwa: 2 dni (16 godzin dydaktycznych)
Piątek: 16:30 – 20:00 Sobota: 9:00 – 17:30
Cennik
Wspieranie funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci: 850 zł
Cena szkolenia obejmuje:
materiały szkoleniowe – skrypt, zawierający materiał teoretyczny oraz opis zabaw i ćwiczeń;
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia zawierające opis efektów uczenia się.